Kwas askorbinowy to jedna z najchętniej suplementowanych substancji, która jest obecna w wielu preparatach dostępnych bez recepty. Powszechnie uważa się, że jest całkowicie bezpieczna i można przyjmować ją bez żadnych ograniczeń, bo przedawkowanie witaminy C jest niemożliwe. Czy rzeczywiście?

Najpopularniejsza z witamin

Nie ulega wątpliwości, że witamina C należy do najbardziej rozpoznawalnych witamin. O tym, że ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania ludzkiego organizmu dowiadujemy się już w dzieciństwie, a o jej zaletach – rzeczywistych bądź domniemanych – regularnie przypominają nam reklamy suplementów. Można śmiało założyć, że każdy z nas choć raz w życiu sięgnął po nią czy to w formie tabletek, czy kropli. Zainteresowanie witaminą C rośnie w sezonie jesienno-zimowym – wiele osób wierzy, że przyjmując ją w większych dawkach, zwiększy swoją odporność. Jest to mit – badania wykazały, że suplementacja witaminy C podczas przeziębienia czy grypy nie ma wpływu na ich przebieg. Natomiast profilaktyczne zażywanie preparatów z kwasem askorbinowym może co najwyżej w niewielkim stopniu skrócić czas trwania infekcji.

Czy możliwe jest przedawkowanie witaminy C?

Drugi częsty mit na temat witaminy C mówi o tym, że można stosować ją w dowolnych ilościach bez żadnych konsekwencji dla zdrowia. Zgodnie z nim przedawkowanie witaminy C jest niemożliwe, gdyż jej ewentualny nadmiar jest wydalany wraz z moczem. Niestety, nie jest to do końca prawda. Choć kwas askorbinowy rzeczywiście nie kumuluje się w organizmie, suplementowany regularnie w dużych dawkach może powodować nieprzyjemne dolegliwości. Nadmiar witaminy C w organizmie może manifestować się przede wszystkim poprzez dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak:

  • bóle brzucha
  • biegunka
  • wymioty
  • wzdęcia
  • nudności

W niektórych przypadkach mogą też pojawić się zmiany skórne w postaci wysypki. Objawy te zazwyczaj ustępują wkrótce po zaprzestaniu nadmiernej suplementacji. Jednocześnie wieloletnie przyjmowanie zbyt dużych dawek kwasu askorbinowego u niektórych osób może mieć też inne, poważniejsze konsekwencje w postaci zwiększonego ryzyka powstawania kamieni w układzie moczowym. Należy jednak podkreślić, że ryzyko przedawkowania witaminy C wiąże się niemal wyłącznie z przyjmowaniem suplementów. Doprowadzenie do nadmiaru kwasu askorbinowego w organizmie w wyniku spożywania pokarmów bogatych w witaminę C jest bardzo trudne.

Wbrew temu, co sugerują nam reklamy, zażywanie witaminy C ma znikome znaczenie dla ochrony przed przeziębieniami i grypą. W dodatku duże dawki syntetycznego kwasu askorbinowego mogą prowadzić do wystąpienia niepożądanych objawów. Obawiasz się, że może brakować Ci witaminy C? Zanim rozpoczniesz suplementację, sprawdź, czy w ogóle jej potrzebujesz. Pomoże Ci w tym badanie stężenia witaminy C we krwi dostępne w ALAB laboratoria.

Badanie jest szczególnie rekomendowane osobom, które:

  • cierpią na choroby układu sercowo-naczyniowego
  • chorują na cukrzycę typu 2
  • stosują diety eliminacyjne
  • chorują na choroby neurodegeneracyjne
  • mają zdiagnozowaną jaskrę bądź zaćmę
  • palą papierosy
  • intensywnie trenują
  • są narażone na przewlekły stres
  • chcą suplementować witaminę C – w celu ustalenia dawki

Skontrolowanie poziomu witaminy C we krwi powinny rozważyć także kobiety w ciąży oraz karmiące. Wykonanie badania poleca się także seniorom i osobom, których dieta jest mało zróżnicowana.